Tour TransAlp 2019 Stage 1: Kohti Alppeja

Tour TransAlpin ensimmäisen ajopäivän aamuun herättiin pilvisessä Innsbruckissa kello seitsemän. Pilvet syleilivät vuoria Tirolin laakson molemmin puolin, mutta vielä eilen vallinnut todennäköisen sateen ennuste aamupäivälle oli vaihtunut epätodennäköisiin sadekuuroihin.

Ensimmäisen etapin lähtö tapahtui vasta klo 11, joten aamupäivällä ehti vielä jännittää moneen otteeseen ennen viivan ylittämistä. Päätimme olla kuitenkin aikaisin liikkeellä, joten nousimme hotellilta kilpailukeskukseen vievään kuljetukseen klo 08:30 ja olimme noutaneet pyörät sekä toimittaneet matkatavaramme kuljetukseen jo yhdeksän jälkeen.

Sunnuntainakin Innsbruckin keskustassa oli useampi aamupalakahvila auki, joten suuntasimme Inn-joen rantaan kahville.

Päivän etappi ajettiin Innsbruckista Itävallasta Italiaan Brixeniin, noin 90 kilometriä ja 1140 nousumetriä eli vertailukelpoiset lukemat jopa kotimaan lakeuksille. Kuvauksen mukaan etappi oli viikon kevyt lämmittelypäivä, ja kaiken valmistautumisen jälkeen siltä se myös tuntui.

Brennerin nousun päällä oltiin jo 40 kilometrin kohdalla, josta etappi jatkui huomattavan alamäkivoittoisena. Vietin elämäni ensimmäisen 15 minuuttisen Italiassa ajamalla polkupyörällä vuoren ylitykseltä 50km/h keskinopeudella myötätuulessa etelään.

Etapin alkuosa ajettiin verrattain isoissa ryhmissä, ja ryhmät alkoivat pilkkoutua pienempiin osiin juuri Brennerin nousussa. Nousun jälkeen ajaminen muuttui selvästi väljemmäksi, joka oli tuli tarpeeseen sillä rajanylityksessä samettiset itävaltalaiset tiet muuttuivat kunnoltaan vaihtelevempiin italialaisiin.

Ajokoiran jalkaa alkoi kutittaa, kun päivän etapin ajanoton maali 83 kilometrin kohdalla alkoi häämöttää. Pysyimme kuitenkin suunnitelmassa (mäet 240W keskiteholla) ja ajoimme rennosti ensimmäisen päivän pois alta 32km/h keskinopeudella. Kolme seuraavaa etappia ovat huomattavasti haastavampia ja toivottavasti rentous säilyy.

Ajanottolinjan jälkeen jäljelle jäi rento laskettelu Brixenin kaupungin keskustaan ja kisakeskukseen.

Emme asettaneet tapahtumalle urheilullisia tavoitteita, mutta todettakoon että ensimmäisen päivän jälkeen olemme miesparien sarjassa sijalla 40. Siitä on hyvä lähteä parantamaan, ja todennäköistä on että parannusta syntyy. Lisähaasteen tuleville päiville saattavat synnyttää olosuhteet, sillä ennusteen mukaan iltapäivälämpötilat voivat kohota yli 35 asteen. Yli 1500 metrissä lämpötila on toivottavasti hieman matalampi.

Jäitkö miettimään miten matkatavarat kulkevat TransAlpissa? Järjestäjä tarjoaa kilpailijoille sekä varustekassin että kevyen ”päiväkassin”.

Varustekassi jätetään aamuisin majoituspaikalle, josta järjestäjä noutaa kassit ja toimittaa ne seuraavaan majoituspaikkaan, joka oli Brixenissä entinen katolilainen luostari. Innsbruckissa tästä kuviosta poikettiin logistisista syistä, ja oma kassi tuli toimittaa itse kisakeskukseen kokoamispaikalle.

Päiväkasseihin on tarkoitus ottaa mukaan ennen lähtöä tarvittavat tavarat ja etapin maalissa tarvittava. Päiväkassit jätetään järjestäjän haltuun lähdön lähellä ja noudetaan maalin läheltä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close