Tour TransAlp 2019 Stage 2: Luulot pois

Toinen päivä antoi selkeät merkit loppuviikon sisällöstä. Aamuyhdeksältä lähdettiin Brixenistä kesäisessä reilussa +20°C asteessa kohti Pender Jochin nousua, joka vei pyöräilijät yli 2000 metrin korkeuteen.

Suunnitelmana oli ajaa etapit 1-4 korostetun rauhallisesti, koska normaalista poikkeavat määrät nousumetrejä voisivat verottaa miehistä mehut ennen aikojaan. Pender Jochin nousun alle ajettiin noin tunti, jonka jälkeen Tour TransAlp alkoi tosissaan.

Yhteisellä päätöksellä lähdettiin ajamaan omia vauhteja mäkeä ylös, ehkä jälkikäteen ajatellen hieman liian kovaa. Nousun tappavan tasainen noin 9-10% jyrkkyys kuitenkin edellytti kovaa työskentelyä pyöriin valituilla 34-28 ja 34-30 -minimivälityksillä. Nousuun käytettiin noin 1h 20min, jonka viimeisellä kolmanneksella ei todellakaan oltu enää mukavuusalueella. Päivän lämpeni nopeasti lähelle +30°C astetta ylhäälläkin, ja ilman happipitoisuuden väheneminen alkoi tuntua jo noin 1500 metrissä merenpinnasta. Viimeistään ylhäällä horisontit todella avautuivat Alpeilla pyöräilyn lainalaisuuksista.

Ylhäällä järjestäjän huoltopisteellä täytettiin pullot ja nautittiin vähän välipalaa, kädet happivajeesta kevyesti täristen. Pender Jochilta laskettiin alas lähes yhtäjaksoisesti noin 1850 laskumetriä. Vaha irtosi korvista ja vesi silmistä, kun huippunopeus kohosi ylängön suorilla osuuksilla 84 kilometriin tunnissa. Laskuun mahtui kauniita alppiniittyjä, muutama pieni kylä ja hieman ennen toisen nousun alkua useampi satoja metrejä pitkä tunneli, joissa vauhti pysyi laskukulmasta johtuen viidenkympin paikkeilla.

Schermoos-Sattelin päälle lähdettiin kiipeämään heti laskuosuuden jälkeen. Pender Jochin ollessa tappavan tasaisesti ylös nouseva, Schermoos-Sattelille vievällä tiellä oli ensin noin seitsemän kilometrin suhteellisen tasaisesti 8% nouseva osuus, jonka jälkeen jatkettiin kymmenen kilometriä vaihtelevammassa maastossa. Lämpötila oli kohonnut iltapäivän puolella selvästi yli 30 asteen, joka toi nousuun lisähaasteen. Päivän toinen huoltopaikka oli sijoitettu lähes nousun päälle, jota ennen tien nousukulma oli parisadan metrin pätkän vaivaiset 18%. Schermoos ylitettiin noin 1500 metrissä.

Onneksi ei asetettu viikolle minkäänlaisia kilpailullisia tavoitteita. Kymenlaakson pojat ovat nimittäin todella kaukana omalta mukavuusalueeltaan. Eilisillan reittiesittelyssä ratamestari nimitti tätä etappia ”kuningasetapiksi”, eikä ajaessa jäänyt epäselväksi mistä syystä. Nousujen tappavan tasainen vajaa 10% jyrkkyys yhdistettynä kuumiin olosuhteisiin, 143 kilometrin matkaan ja yli 3300 nousumetriin tekivät päivästä pitkän. Maaliin kuitenkin päästiin reilun kuuden tunnin ajoajassa, tänään miesten parisarjassa sijoituksella 32 ja kokonaiskilpailussa 2. etapin jälkeen sijalla 35.

Tätä kirjoittaessa saamamme tiedon mukaan Gavialle ei ajeta huomenna maanvyöryriskin takia. Huomisen etappia on muutettu siten, että alku ajetaan Passo Tonalelle suunnitellusti ja ajanotto pysäytetään siellä. Sen jälkeen jatketaan, ilmeisesti alkuperäisen suunnitelman etappimääritelmän täyttämiseksi, Mortirololle eri puolelta kuin viidennellä etapilla tullaan ajamaan. Luvassa jälleen lähes 140 kilometriä ja 3400 nousumetriä, tosin huomenna nousuosuudet ovat tähän päivään verraten aavistuksen loivempia keskijyrkkyydeltään ja lämpötilojen on ennustettu pysyvän alle 30°C asteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close