Tour TransAlp 2019 Stage 4: Alpeilla ilman vaihteita

Tämä etappi herätti kunnioitusta etukäteen jo pelkästään sen takia, että vuoden 2017 TransAlpissa reitin käyttö peruutettiin vaarallisen huonojen olosuhteiden takia. Umbrailpassin, Ofenpassin, Passo Berninan ja Forcola di Livignon päälle noussut reitti kerrytti yli 3200 nousumetriä ja oli vaikeusluokituksessa jälleen täydet 5/5. Umbrail Passin päällä kävimme noin 2500 metrissä ja puolivälin jälkeen ohitimme itäisten Alppien korkeimmat huiput, Piz Palün ja Piz Berninan, joiden korkein kohta yltää 4000 metriin.

Matka alkoi Bormiosta turhaan alkulämmittelemättä suoraan 6-7% nousevaan Umbrailpassin alkuosaan. Bormiossa oli lähdön hetkellä aamuyhdeksältä 23°C astetta, mutta ensimmäisessä nousussa vallinnut kevyt tuuli ja varjopaikat länsirinteessä estivät konetta kiehumasta heti kättelyssä.

Umbrailpassin keskiosa nousi kallioseinässä serpentiininä puurajan yläpuolelle. Ylhäällä avautui uskomattomia maisemia.

Loppuosa kohti ylitystä jatkui loivempana alppiniittyjen ja -purojen vierellä. Ohitimme Passo Stelvion, jossa ei (onneksi) tarvinnut käydä tällä reissulla.

Umbrailpassilta laskettiin samaan tyyliin ensin niittyjen keskellä suoraviivaisesti, ja puurajan alapuolella jyrkkää serpentiiniä Santa Mariaan, josta jatkettiin melko nopeasti takaisin kohti 2000 metrin korkeutta ja Ofenpassia. Varsinaisen nousun alkaessa päivä oli jo lämmennyt ja laaksossa oli tukalan kuuma. Lyhyt mutta jyrkähkö nousu osoittautui yllättävän haastavaksi.

Ofenpassilta jatkettiin takaisin alas kohti seuraavaa huoltopistettä. Huollot olivat reitillä etupainoisesti, sillä kilometrit 66-100 ajettiin käytännössä tasaisella. Onneksi tuuli oli tasaisella osuudella myötäinen. Pitkähkö väli reitin toiseksi viimeisen nousun alle selvitettiin iltapäivällä, sekä parina että ryhmässä ajaen.

Berninapassissa palattiin jälleen yli 2000 metrin korkeuteen ohi puurajan. Nousu antoi ymmärtää, että reitin lopun ”kaksi pientä nyppyä” olisivat verrattain helppoja ajaa ylös.

Ennen viimeistä nousua laskettiin Berninan toista puolta viitisensataa laskumetriä alas. Lasku oli hyväpintainen, avoin ja leveä, eli helppo laskea turvallisesti ja nopeasti. Suoraan laskun lopusta käännyttiin kohti Forcola di Livignon ylitystä, joka osoittautui raastavaksi loppuvastukseksi lyhyydestään huolimatta, tai ehkä juuri sen takia. 3,5 kilometrin aikana kelattiin takaisin menetyt 500 metriä korkeudessa.

Viimeisen nousun päällä oli melko ajanut olo. Jälleen pitkä, ajoajaltaan yli kuuden tunnin päivä auringossa ja osin läkähdyttävässä kuumuudessa.

Päivän kulkuun oman lisämausteen toi Jukan takavaihtaja, jonka toiminta hiipui etapin aikana lähes käyttökelvottomaan kuntoon. Onneksi tapahtumassa on mukana Corratec, jolta osallistujat saavat lainapyöriä juuri tällaisten tilanteiden varalle. Huomenna Jukan matkanteko jatkuu siis vieraalla välineellä. Tavoitteena tapahtuman läpäisy määräajassa.

Tour TransAlpin päivärytmi on näin neljän ajopäivän jälkeen ehtinyt vakiintua. Homma toimii näin:

  • Herätys klo 06-07 välillä tilanteesta riippuen
  • Matkatavarat toimitettu noutopisteelle (esim. hotellin aula) klo 07 mennessä
  • Aamupala klo 07 alkaen matkatavaroiden toimituksen jälkeen (tai ennen, jos hotelli on niin kaukana että noutokyyti hakee sinut kilpailukeskukseen hyvissä ajoin)
  • Päiväkassit kokoamispisteelle kilpailukeskukseen klo 08:30 mennessä
  • Lähtö etapille klo 09, jonka jälkeen aikaa tien päällä 3-8 tuntia
  • Maaliintulo
  • Syö & juo maalialueella sekä nouda päiväkassi
  • Siirry majoitukseen, ota pyörä mukaan tai jätä vartioituun pyörävarastoon
  • Poimi matkatavarasi seuraavasta majoituksesta, peseydy & majoitu
  • Iltatapahtuma klo 18 alkaen, jossa ruokailu, johtajapaitojen jakaminen, seuraavan etapin esittely sekä päivän tunnelmapalat
  • Nukkumaan klo 21 tai nopeasti sen jälkeen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close