Tour TransAlp 2019 Stage 6: Lopun alku

Viikon merkittävimmät nousut ohitettiin jo ensimmäisen viiden tapin aikana, joten kuudes etappi Apricasta Ossanaan käynnisti viikon loppuliu’un kohti Garda-järveä. Tänään matkaan mahtui vielä lähes 2000 nousumetriä ja vaikka nousimme jälleen Mortirolon päälle loivempaa reittiä, valo alkoi näkyä tunnelin päässä yhä kirkkaampana.

Aamulla käynnistettiin koneet Apricassa kääntymällä takaisin samalle Mortirolon ”panoraamatielle” jota eilen laskettiin maaliin. Lämpötila ei käynyt yön aikana kovinkaan matalalla, ja jo kahdeksan jälkeen aamulla aurinko porotti polttavasti.

Nousu Trivignoon ja eteenpäin Mortirololle polveili ylöspäin pikkuhiljaa, tarjoten hienoja maisemia sekä alppiniityille että lähes seinäjyrkkiin pudotuksiin kohti laaksoa. Aprican korkeudelta nousuun kului noin tunti ja 35 minuuttia rennosti ajellen.

Mortirololta laskettiin kolmannella etapilla noustua reittiä kohti Ponte di Legnoa, josta lähdettiin nousemaan Tonale eri suuntaan kuin kolmannella etapilla. Mortirolon laskun ja Tonalen varsinaisen nousun välissä ollut noin 15 kilometrin ”valetasainen” oli ehkä etapin kriittisin osuus, sillä kuumassa laaksossa kannatti pitää yllä kohtalaista vauhtia, muttei kuitenkaan niin kovaa että nesteet loppuvat ennen Tonalen huoltopistettä. Tonale oli tältä puolelta varsin miellyttävä nousta, keskimäärin 6% ja yli 8% kinkamat olivat harvassa. Erikoisesti pitkät mäet tuntuvat laskiessa yleensä jyrkemmiltä, kuin noustessa.

Tonalen päällä päivä oli lähes paketissa ja hymy herkässä. Lopulta kuudes etappi muodostui 82 kilometristä, 1837 nousumetristä ja kolmesta tunnista ja 57 minuutista.

Jos olet lukenut päiväraportteja tähän asti, on varmaan käynyt useasti mielessä mitä tällaisen matkan järjestäminen ja tällaiseen kuntoajotapahtumaan hankkiutuminen vaatii.

Kustannuksia syntyy matkustamisesta, osallistumismaksuista, tapahtuman lisäpalveluista, majoittumisesta sekä yleisestä olemisesta ja elämisestä kaupungeissa joissa tapahtuma vierailee.

Hyvissä ajoin varatut lennot Keski-Eurooppaan maksavat 350-500€ / hlö / menopaluu. Menopaluuliput ovat yleensä edullisempia varata, ja tapahtumajärjestäjä on ottanut sen huomioon järjestämällä yhteiskuljetuksen maalikaupungista takaisin lähtökaupunkiin. Lentolipun hintaan pitää tietysti lisätä pyörälaukun erikoismatkatavarahinta, joka on tyypillisesti noin 50€ / suunta. Lentojen aikataulussa tulee ottaa huomioon, että tapahtuman kisatoimisto aukeaa avauspäivää edeltävänä päivänä iltapäivällä ja sulkee illalla. Saapuminen lähtökaupunkiin noin puoliltapäivin on ihanteellista. Keski-Euroopassa joukkoliikenne toimii yleensä hyvin ja kulkeminen lentokentältä kaupungille on todennäköisesti mahdollista pikkurahalla. Paluulennon aikataulussa kannattaa huomioida, että järjestäjän paluukuljetus lähtee viimeisen kilpailupäivän jälkeisenä aamuna esimerkiksi kello 09:00, ja matka kestää linja-autolla sijainneista riippuen 2-4h. Paluulennon lähtöaika olisi siis hyvä olla ainakin vuorokausi viimeisen maalintulon jälkeen.

Osallistumismaksu on edullisimmillaan ilmoittautumisen avautumisen jälkeen, joka tapahtuu noin puoli vuotta ennen tapahtumaa. Hinta on noin 1000 €, josta se nousee hieman maksuportaittain tapahtuman lähestyessä. Osallistumismaksuun kuuluu (ainakin):

  • ajanotto
  • huolto reitillä, lähdössä ja maalissa
  • liikenteenohjaus (reittejä ei ole suljettu muulta liikenteeltä mutta kilpailijoille on ohjattu etuajo-oikeus)
  • varustekassi ja päiväkassi
  • reittiopas
  • matkatavaroiden kuljetus
  • vartioitu pyöräparkki
  • illallisruokailut ja -ohjelma
  • ajopaita ja mitali tapahtuman maaliin asti ajaneille

Järjestäjä tarjoaa lisäpalveluina mm. paluukuljetuksen maalikaupungista lähtökaupunkiin ajajalle ja pyörälle (60 € / hlö), pyörälaukun kuljetuksen lähtökaupungista maalikaupunkiin (30 € / laukku) ja ammattilaisen suorittaman päivittäisen pyörähuollon (175 € / pyörä). Lisäpalvelut on vapaasti valittavissa etukäteen.

Majoitusvaihtoehtoina järjestäjä tarjoaa ns. leirimajoitusta julkisissa tiloissa (koulut, liikuntakeskukset yms.) joka maksaa 160€ / hlö ja edellyttää omien majoitusvälineiden käyttöä. Toisena vaihtoehtona on hotellipaketti, joka sisältää kahden hengen huoneet 3-4 tähden hotelleissa jokaisesta maalikaupungista (600 € / hlö).

Logistiikka hoituu tapahtumaviikon ajan saksalaisen täsmällisellä otteella. Pyörälaukut jätetään järjestäjän säilytettäväksi lähtökaupungissa ja kisatoimistosta saadaan varustekassi, jossa järjestäjä kuljettaa matkatavarat kaupungista toiseen (ja majoituspaikasta toiseen) päivittäin. Järjestäjän antamaan päiväkassiin kannattaa pakata kävelykengät ja minimivaatteet, koska päiväkassi jätetään lähtöalueelle 30min ennen lähtöä ja se on aina maalintulon hetkellä noudettavissa maalialueelta. Pyörää voi säilyttää joko vartioidussa pyöräparkissa tai ottaa hotellille, jos yöpyy hotellissa.

Minkälaista fyysistä suorituskykyä Tour TransAlpin läpi ajaminen sitten vaatii? Pitää olla ensinnäkin kykenevä ajamaan päivittäin viikon ajan 5-8 h päivässä. Jos takapuoli, kämmenet, jalkapohjat tms. eivät kestä sellaista määrää pyörän selässä, tapahtuma on todennäköisesti haastava läpäistä. Pyörän minimivälitykset ratkaisevat aina miten kovaa mäkisiä etappeja tulee ajettua, mutta funktionaalisen tehon ollessa 3,8-4,0W/kg, kaikki alppinousut pitäisi olla ajettavissa ylös 34-32 välityksellä. 34-hampainen eturatas on välttämätön ja onneaan voi kokeilla takapakoilla joissa isoin lehti on 30- tai 28-hampainen. Kannattaa huomioida myös odottamattomat olosuhdevaikutukset – esimerkiksi yli 30°C asteen lämpötilassa päivittäin useita tunteja kerrallaan ajaminen on huomattavasti kuormittavampaa kuin 20°C asteessa. Ei siis kannata mitoittaa esimerkiksi pyörän välityksiä ihanneolosuhteisiin. Niitä ei kannata mitoittaa myöskään ”hyvän päivän” suorituskykyyn, koska todennäköisesti useampi päivä menee alipalautuneena jolloin kone ei vaan kierrä normaalisti, vaikka haluaisi.

Kannattaa varautua myös unohtumattomiin elämyksiin ja kokemuksiin. Niitä tämä reissu on todella tarjonnut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close