Saariselkä MTB Stages 2020 – Stage 1: Löysät pois viikonlopulta

Ensimmäisen kilpailupäivän aamu valkeni tukkoisen sumuisena. Sumussa on aina se hyvä puoli, ettei silloin ainakaan akuutisti sada. Eilisen illan ja yön sateiden kosteus oli vielä ilmassa, mutta vaikutti siltä ettei maastossa olisi aivan tuhottoman märkää. Ennusteen mukaan etapin aikana voisi kuurotella 40-80% todennäköisyydellä. Ei parhaat mahdolliset kelit, mutta olisi toisaalta voinut olla paljon huonompikin (kuten joskus tämän tapahtuman historiassa on ollut).

KoPyn kärkikaksikolle jaetut numerolaput ennustivat kovaa tulosta. Miesten eliteen oli ilmoittautunut 23 henkeä ja liikkeelle lähti 19 ajajaa. Joukossa oli jonkun verran tunnettuja nimiä ja lisäksi joitain paikallisia ajokoiria, joten palkintopallisijoitukset eivät olisi lähtönumeroista huolimatta kovin todennäköisiä.

Ensimmäiselle etapille lähdettiin etuauton takana Kaunispään mäkeen, josta laskettiin ja noustiin Urupäälle ja käännettiin takaisin kohti Saariselkää. Noin kymmenen kilometrin starttisilmukan jälkeen lähdettiin kohti Kurupäätä, Alajoenpäätä ja Tolosjoen 1. ylitystä pääosin metsäteillä. Tolosjoen ylitysten välissä sijaitsi etapin haastavin Kulmakurun osuus, jonka jälkeen lähdettiin takaisin kohti sivistystä. Toisesta huollosta alkoi noin kymmenen kilometrin loppuosuus Vahtamapään ja Iisakkipään rinteitä loivasti nousten, ja sitten laskien takaisin Saariselälle. Matkaa kertyi 48,7 km ja nousumetrejä 1015 m.

Tunturimaastossa valuvat sadevedet saattavat tuottaa yllätyksiä vettä kerääviin alaviin paikkoihin ja niin kävi tälläkin kertaa. Ennakkoon tuskailtiin kenkien kastumista Tolosjoen kahdessa ylityksessä (jotka piti kilpailusääntöjen mukaan tehdä joka tapauksessa jalan), mutta se huoli poistui kun heti Kaunispäältä alas laskiessa törmättiin pienenä shokkina täynnä vettä oleviin spooreihin kilpailureitillä. Homma ei mennyt heti mutapainiksi, mutta sukat kastuivat läpi jo ensimmäisellä kymmenen kilometrin lähtösilmukalla. Tolosjoen ylityspaikoilla oli vettä lähes polveen asti. Lopulta ylitykset lähinnä virkistivät kehoa & mieltä mukavasti.

Jukka & Henkka lähtivät kärkiryhmän peesiin lähtöviivalta ja ”oma paikka” letkasta löytyi vaivattomasti Kaunispään nousun aikana. Kaunispäällä kärkiporukka kirjaimellisesti katosi usvaan. Ensimmäinen kymppi ajettiin Jukalle hieman ylikovaa, ja KoPyn kaksikko erkani toisistaan eri ryhmiin.

Valmistautumispäivän reittikatselmointi ei ollut paljastanut Saariselkän länsipuolen ”erämaaosuuden” haasteita ja erityisesti Tolosjoen ylitysten välinen Kulmakurun osuus jyrkillä ja teknisillä pätkillä varustettuna osoittautui Jukalle haastavaksi, eikä lyhin 32-42 -välitys riittänyt aivan jyrkimpiin paikkoihin. Yksittäisiä ajajia alkoi tulla ohi ensimmäisen 20 kilometrin jälkeen, jostain syystä enemmän laskujen alla kuin nousujen päällä. Jukka otti vielä vauhdista naksun pois viimeiselle vajaalle kymmenelle kilometrille, koska hampaat irvessä puristamalla mahdollisesti saavutettava aikavoitto vaikutti lopulta melko pieneltä reitin loppuosalla. Maastokilpailukilometrien puute näkyi ilmiselvästi ajamisessa, koska jouheva kisavauhtinen ajaminen muuttui matkan karttuessa aina vaan haastavammaksi.

Henkalla pyörä lähti kulkemaan ensimmäisen kymmenen kilometrin jälkeen tasaisesti Jukkaa kovempaa. Kokonaisuutena etappi oli hyvä startti viikonloppuun ja rasitus pysyi sopivasti punarajan alla koko etapin ajan. Jatko näyttää hyvältä  kakkospäivään.

Santeri sai ajella tasaisesti omaa vauhtia, järkevästi jouhevilla ajolinjoilla koko etapin läpi.

Henkka on ensimmäisen päivän jälkeen elitessä sijalla 10., noin 17 minuuttia kärjestä (kokonaisaika 2h 30min). Jukka on 15., 31 minuuttia jäljessä ja Santeri 17., 41 minuuttia jääneenä. Tämä päivä oli kokonaisuuden kannalta tavallaan sprinttietappi, jolla haettiin asetelmat huomisen pitkälle 80 kilometrille. Valmistautumispäivän perusteella 2. etapin pitäisi olla ensimmäistä keskimäärin helpompi ja vauhdikkaampi, koska se ajetaan pääasiassa Urho Kekkosen kansallispuistossa. Olosuhteiden pitäisi olla täysin optimaaliset, lämpötilan kohotessa puolipilvisessä iltapäivässä noin 20⁰C asteeseen. Etappi pitänee kiiruhtaa läpi hitaasti, ylläpitäen hyvää perusvauhtia ja käyttäen ”isompia puita” vain silloin, kun siihen on erityinen syy.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close