Saariselkä MTB Stages 2020 – Stage 3: Halki, poikki ja pinoon

Etappikilpailun viimeiseen päivään lähdettiin verrattain rauhallisin mielin. Henkalla oli vielä vähän tehtävää kokonaiskilpailun TOP10-sijoituksen varmistamisessa. Jukalla oli sijalla 13 väliaikaa eteen yli 30 minuuttia ja taakse 16 minuuttia, joten ilman teknisiä ongelmia omaa perusvauhtia ylläpitämällä ei pitäisi syntyä merkittäviä muutoksia. Santeri nousi kolmannen etapin aamuna kuin Fenix-lintu tuhkasta, ja suuntasimme jälleen kolmen partiona kohti lähtöaluetta.

Aamu valkeni kosteana eikä sääennuste ollut juurikaan täsmentynyt eilisestä. Aamupäivällä ja iltapäivällä saattaisi tulla kuurosateita. Aamun pilvet saattaisivat väistyä iltapäivään mennessä jolloin aurinko pääsisi näytille. Kun maastotyyppi alkoi olla aika tuttu ja jäljellä oli enää päätöspäivä, olosuhteiden ei arvioitu juurikaan vaikuttavan suoritukseen. Etelätuuli puhalsi Saariselälle edelleen, mutta ei yhtä napakasti kuin edellisenä päivänä.

Viimeisen etapin alkuosa sisälsi pääasiassa nopeita alustoja lähes ensimmäiseen huoltoon asti, josta lähdettiin kiipimään melko tasaisella nousuprosentilla Niilanpäälle. Nousun loppuosa ajettiin avotunturissa, ja päältä lähdettiin laskemaan varsin eksoottista kivirakkakenttää jokiuomaan kohti Raututunturia. Reitin kääntyessä pohjoiseen siirryttiin paikoin hieman ahtaalle, jokilaakson pohjaa seuraavalle polkuosuudelle jonka jälkeen lähdettiin jälleen nousuun kohti Kiilopäätä. Sieltä laskettiin 2. etapista poikkeavaa vauhdikasta vaellusuraa alas Kiilopään metsälenkille, josta haettiin nousumetrit Ahopäältä ja päädyttiin tuttuun Iisakkipään rinteeseen viimeiselle seitsemän kilometrin puristukselle kohti Saariselkää. Kolmannelle etapille kertyi matkaa 59 km ja nousua 1070 m.

Jukan päivän tavoitteena oli ajaa etappi alle 3:30 riskittömästi ilman teknisiä ongelmia, jonka pitäisi riittää kokonaiskilpailun asetelmien säilyttämiseen. Etapin alkuosalla kannatti pitää kaasua sen verran auki, että säilytti hyvät peesit nopeilla alustoilla, jonka jälkeen oli lupa keventää tahtia jotta keskittyminen pysyisi mukana kivikkoisissa laskuissa. Suunnitelmassa oli myös pienen kiristysvaran jättäminen Kiilopään lähestymiseen ja nousuun, koska todennäköisesti siinä vaiheessa väsy painaisi jo jonkin verran.

Etapin ensimmäinen kolmannes sujuikin oikein hyvin Niilanpäälle saakka, mutta kivirakkan selvittämisen jälkeen takarenkaasta paljastui hämmentävä hidas vuoto. Mistään ei löytynyt selkeää vuotokohtaa ja sisäkumiin tubeleksesta vaihtaminen olisi voinut olla jäljellä olevissa laskuissa riskialtista, joten Jukka päätti tekohengittää rengasta tasaisin välein niin pitkään, kunnes olisi pakko asentaa sisäkumi. Matalat paineet takarenkaassa vaikuttivat ajamiseen ja kehälle napsahti ainakin kolme terävää osumaa, vaikka perää yritti kuinka kevennellä. 2. huollossa oli onnenkantamoisena tarjolla kunnollinen pumppu, jolla renkaaseen sai reilun paineen ja paljastui että vuoto oli kehän ja renkaan saumassa. Juuri samanlaista vuotoa diagnosoitiin Henkan samanlaisesta takarenkaasta edellisiltana, ja sen kanssa päädyttiin sisäkumiin. Kummassakin tapauksessa rei’än alkuperäinen aiheuttaja taitaa jäädä mysteeriksi. Lopulta Jukka pääsi maaliin ajoajalla 3:28 ja kokonaisajalla 3:51:31. Jossittelulla ei ole kuin viihdearvoa, mutta jälkikäteen ajatellen etapin täydellisesti ajamalla ja tekniset ongelmat välttämällä ajoaika olisi voinut olla noin 3:20, joka olisi voinut vaikuttaa yhden pykälän verran kokonaiskilpailussa.

Henkka lähti liikenteeseen kärkiryhmän tuntumassa, jonka alkuvauhti oli laantunut edellispäivistä. Etappi sujui kokonaisuudessaan hyvin ja ongelmitta, mutta väsymys alkoi jo näkyä suorituksissa mm. heikosti nousevana sykkeenä. Henkka oli etapin 12. ajalla 3:09:26, jääden voittaneelle Niko Heikkilälle (Team Giant / OTC) 26:45. Henkan laajemmat kommentit omassa kisablogissa.

Santeri lähti nauttimaan viimeistä etappia välipäivän levänneenä ja päätyi tasaisella suorituksella etapin sijalle 15. ajalla 3:27:25.

Mika Liimatainen jatkoi kokemuksen tuomalla varmuudella M50 Harraste -sarjassa, ollen etapin neljäs kokonaisajalla 3:38:23.

Eliten kokonaiskilpailussa Henkka säilytti paikkansa TOP10:ssä ollen yhdeksäs. Jukka päätyi sijalle 14.

Mika toi KoPylle palkintopallisijoituksen, ajaen M50 Harrasteen kokonaiskilpailun kolmanneksi.

Mitä jäi käteen Saariselkä MTB Stages -tapahtumasta? Vaikkei Lapin rauhaa tultu tällä kertaa napapiirin pohjoispuolelta hakemaan, sijainnilla ja fyysisellä rasituksella oli ainakin se vaikutus, että mieli lepäsi arkisista asioista koko pitkän viikonlopun ajan. Joka on hyvä. Samalla kauramoottori ahdistettiin ainakin Garminin harjoituskuormitusseurannan mielestä lievään ylirasitustilaan.

Kenelle Saariselkä MTB Stages sopii? Tapahtuman reitit ovat siten harrastajaystävällisiä, ettei niillä ole juurikaan teknisesti erityisen haastavia osuuksia eivätkä nousumetrit ole tähtitieteellisiä. Eksotiikkaa sen sijaan löytyy – tunturimaisemia tai kirkasvetisten jokien ylityksiä ei taida löytyä Pohjois-Kymenlaaksosta. Maastokilpailussa vauhti vaikuttaa tietysti keskeisesti rasittavuuteen, ja matka on toinen hyvä mittari. Kolmen suunnilleen määrämittaisen maastomaratonkisan ajaminen peräkkäisinä päivinä vaatii tietysti jonkunlaiset pohjat, mutta omaa vauhtia kolmeen peräkkäiseen päivään sovittamalla ja pitkiin päiviin valmistautumalla tämän tapahtuman läpäiseminen on mahdollista. Kärkipään kilpasijoitusten saavuttaminen vaatii sitten hieman lisää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close