Koeajo: Kouvola-Mäntyharju -retkipyöräilyreitti

Kouvolan kaupunki julkaisi keväällä 2021 kolme virallista retkipyöräilyreittiä Pohjois-Kymenlaakson alueelle. Kouvola-Mäntyharju -reitti päätettiin käydä kokemassa heti huhtikuussa, kun kelit olivat retkipyöräilylle kohdallaan.

Pyöräilyreitit on koottu Outdooractive-palveluun, joka on olemassa sekä internet-sivuna että mobiilisovelluksena. Sovelluksen etuna on tietysti sen kulkeminen mukana älypuhelimessa. Keväällä 2021 Outdooractive näyttää sisältävän 447 kappaletta Suomeen laadittuja reittejä, joiden valikoima on jonkin verran alueellisesti painottunut. Pyöräilyreitit ovat selattavissa mm. alalajeittain.

Mobiilisovelluksen haulla reitit löytyvät loogisesti esim. paikkakuntahakusanoilla. Ensisijaisessa reittinäkymässä luetellaan luonnehdintatiedot ja karttapohjalla näkyvät reitin varrella olevat nähtävyydet. Kouvola-Mäntyharju -reitti on arvioitu haastavuudeltaan ”keskivaativaksi”, joka lienee kuvaava määritelmä Suomen mittakaavassa.

Ensimmäisenä reitin tiedoista pisti silmään nousumetrit, jotka vaikuttivat olevan arvioitu tai mitattu huomattavasti todellista kertymää maltillisemmiksi. Oma etukäteisveikkaus oli n. 200% ilmoitetusta 439 metristä, noin 900 metriä. Nousumetreillä on huomattava merkitys reitin rasittavuuteen ja toteutuvaan keskinopeuteen, joten niiden toivoisi olevan kohdallaan reittikuvauksessa. Garminin ajotietokoneen ilmanpaineen vaihteluun perustuva mittaus kertokoon koeajolla toisen arvion. Retkipyöräilijälle erityisen merkityksellinen tieto, eli matkan jakautuminen erilaisille alustoille, löytyy mobiilisovelluksesta.

Noin 30% hiekkatietä ja loput kestopäällystettä vaikutti realistiselta jakaumalta. ”Kaduilla” varmaan tarkoitetaan pyörätie- tai kevyenliikenteenväyliä ja ”asfaltilla” maantietä, joiden välinen jakauma ei vaikuttanut etukäteen perustellusti arvioidulta. Alustatyyppi varmaan poimitaan Outdooractiven käyttämästä karttapohjasta, jonka epätarkkuudet tietysti näkyvät jakaumassa. Pääasia on tietysti kuitenkin se, että hiekkatien ja kestopäällysteen jakauma on suunnilleen kohdallaan, vaikka hiekkateiden kunto voi vaihdella melko paljon.

Harmittavasti en löytänyt palvelusta mahdollisuutta ladata reittiä GPX-tiedostona, jolla reitin voisi siirtää esim. Garminin ajotietokoneeseen tai vastaavaan gps-laitteeseen seurattavaksi ajon aikana ilman tarvetta älypuhelimen jatkuvalle käytölle. Keinot reitin kääntämiseksi GPX-muotoon on kuitenkin keksitty – esim. Ridewithgps.com -palvelulla piirtäminen & siirto onnistuu melko vaivattomasti, kun reitti ei ole erityisen pienipiirteinen. Jättämällä pääreitiltä poikkeavat pistot nähtävyyksille pois kokonaisuudesta, kokonaismatkaa muodostui Kouvolan keskustasta Mäntyharjun keskustaan 92,3 kilometriä. Tien 46 ylityksen kohdalla Jaalassa otin vapauden muokata reittiä hieman, koska yhtä Outdooractiven reitillä käytettyä tieosuutta ei löytynyt Ridewithgps:n karttapohjasta, eikä läpiajettavana myöskään maastokartasta. Ridewithgps veikkasi nousumetrit jopa 1129 m kertymään, joka vaikutti jonkun verran yliarvioidulta.

Vapun päivän jälkeinen aamu valkeni kirkkaana ja olosuhteet oli retkipyöräilyn kannalta aikalailla erinomaiset. Lähtöpaikalle kokoontui jopa kaksi henkeä.

Reitin ensimmäinen kolmannes tutustutti pyöräilijän Kuusankosken ja Voikkaan taajamiin. Kymijoen haarat ylitettiin kahdesti ja Voikkaalta poistuttiin Virtakiven kautta. Tien 46 ylityksen paikkeilla reitti ei ollut täysin selkeä – ennen ylitystä ajettiin hetken aikaa metsätiellä ja ylityksen jälkeen olisi pitänyt ajaa 1-2 kilometrin matka maatalon pihoja yhdistäviä peltoteitä. Se osuus oli helposti kierrettävissä liittymällä tieltä 46 pois hieman reittiin piirrettyä pohjoisemmasta paikasta Pyöryläntietä. Pyöryläntie itsessään oli positiivinen yllätys matkalla Verlaan.

Vaikka Verlan kylällä piipahtaminen teetti reitille oman ketunlenkkinsä, Verlan miljöössä on jotain vierailun arvoista. Kylälle rullatessa tulee vähän samanlainen kotoisa olo, kuin Espanjan maaseudun pienet kylät kohdatessa.

Vuohijärven kulttuuritalo on sen sijaan nopeasti ohitettu, josta päästään tielle 368 ja joskus loppumattomalta tuntuvalle ”heittomäkien” sarjalle kohti Voikoskea. Vuohijärven itäpuolella tien 368 vaihtoehtona olisi käytännössä retkeilyvaihteen lyöminen silmään ja Repoveden kansallispuiston pyöräilylle sallittujen reittien läpi ajaminen Lapinsalmelta Saarijärvelle, josta pohjoiseen kohti Nuolniemeä. Se toisi kuitenkin lähinnä vaihtelua reittiin, eikä ainakaan vähentäisi nousumetrejä.

Petteriltä löytyi Vuohijärven pohjoispuoliselle alueelle huomattavasti paikallistuntemusta, ja vaihtoehtoisia pätkiä löytyi jatkuvasti.

Reitin viimeiselle kolmannekselle poimittiin ainoana ”kulttuuripistona” Nuolniemen Kyläkauppakeskus, joka osoittautui kaikessa sympaattisuudessaan vierailun arvoiseksi. Erityisesti, koska valikoimassa oli jäätelöä. Viimeisellä kymmenellä kilometrillä käytettiin reittivalinnassa hieman taiteilijan vapautta, koska yleensä maalin lähestyessä ns. vetävä ura tuntuu loogisimmalta vaihtoehdolta.

Reitti päätettiin osaltamme Mäntyharjun ABC:n pihaan, koska viime syksynä toiseen renkaistani syntynyt kylkiviilto alkoi vuotaa, ja ABC:ltä sai paineilmaa. Kouvolan keskustan vesiaiheelta matkaa kertyi 91,1 km ja nousumetrejä 939 m, eli etukäteisveikkaus ei osunut kauaksi toteumasta.

Tutustumisvaiheesta alkaen heräsi kysymys, kenelle retkipyöräilyreitti Kouvola-Mäntyharju on suunniteltu? 100 kilometrin päivämatka on keskimääräiselle kansalaiselle melko pitkä, vaikka matkavauhti olisi maltillinen. Reitti on kuitenkin suunniteltu tiettyjen kulttuurinähtävyyksien ehdoilla, joten se ei sellaisenaan palvele aktiivipyöräilijää urheilullisesti mielekkäänä tai nopeana reittiä Kouvolan ja Mäntyharjun välille.

Näin ollen reitti ei saa aktiivipyöräilijältä varauksetonta suositusta, mutta ulkopaikkakuntalainen alueen läpi pyöräretkeilevä voi varmasti hyödyntää sitä ns. runkoreittinä, josta valikoida itseään kiinnostavat paikat sekä tarvittavan määrän taukopaikkoja. ”Keskivaativan” reitin luokitus lienee ihan kohdallaan, sillä Kymenlaakson mittakaavassa reitin, joka sisältää 100 nousumetriä 10 kilometrille, voi mieltää mäkiseksi.

Testiparivaljakko ei päättänyt lenkkiään Mäntyharjulle, vaan pizzeria Dadassa vietetyn tauon jälkeen lähdettiin siivuttamaan tietä 368 takaisin kohti Kouvolaa. Kuitenkin ennen lähtöä Petteri esitteli tubeless-asennetun perinteisen avorenkaan tarjoamat mahdollisuudet renkaan poistamiseksi kehältä, tarvittaessa hyvinkin nopeasti.

Lopulta koko päivälle kertyi matkaa 172 km ja 1770 nousumetriä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close